Graafikon viikko teknologiayrityksessä
Anne aloitti Fluent Progressilla syksyllä 2018 graafisena suunnittelijana, myöhemmin työnkuva on laajentunut kattamaan markkinointi- ja käyttöliittymäsuunnittelua.
Annea on pienestä pitäen kiinnostanut graafisuus ja visuaalisuus, jo 5-vuotiaana hän piirsi kaiken aikaa, mikä ajoi hänet myöhemmin opiskelemaan viestintää graafisella painotuksella. Opinnot olivat hyvin monipuolisia, sisältäen grafiikkaa, verkkosivujen tekemistä, videoeditointia, flash:iä ja kaikkea aina äänisuunnittelusta elokuvien käsikirjoitukseen. Anne oli jo silloin laajasti mukana erilaisissa projekteissa monipuolisilla työnkuvilla, mikä on toiminut hänellä hybridiuran pohjana.
En koe olevani pelkästään graafikko, sillä olen aina toiminut monimuotoisten tietosisältöjen rajapinnassa. En ole ikinä ollut yhdessä muotissa vaan olen ennakkoluulottomasti tarttunut monipuolisiin projekteihin, Anne kertoo.
Annen työnkuvaan kuuluu mm. erilaisia markkinointijuttuja, joissa on visujen mietintää sosiaaliseen mediaan, videoiden kuvausta ja editointia, valokuvausta, materiaalien täydentämistä verkkosivuille, erilaisten printtimateriaalien tekoa, käyttöliittymäsuunnittelua ja logojen suunnittelua niihin. Annen työnkuva on muotoutunut hänen omien vahvuuksien ja yrityksen tarpeiden mukaan.
Mikä on graafikon tyypillinen työviikko Fluentilla?
Graafikon saa innostumaan erilaiset projektit, joiden myötä yksikään päivä ei ole kopio edellisestä. Tämä mahdollistaa sen, että työssä pääsee käyttämään omia aivoja ja luovuutta tehokkaasti.
— Aikatauluni ovat eläviä, ja niissä olennaista on priorisointi. Minun täytyy itse osata aikatauluttaa toimintaa ja arvioida kauanko yksittäiseen työvaiheeseen täytyy varata aikaa. Alla on minulle tyypillinen viikko, joka sisältää perusrutiineja sekä muuttuvia työtehtäviä. Poikkeuksena tälle ovat ajankohdat, jolloin käynnissä voi olla joku muu paljon aikaa vievä projekti, esim. videoprojekti. Tällöin perusrytmi muuttuu, kertoo Anne.
Viikko alkaa töiden läpikäynnillä ja aikataulujen suunnitteluilla. Alkuviikon agendana on käyttöliittymäsuunnittelua ja tarvittaessa kuvituksen tuotantoa somemarkkinointiin. Somemateriaalin julkaisu tapahtuu yleensä keskiviikkoisin, mitä ennen syötetään WordPress-julkaisujärjestelmään tarvittavat materiaalit. Keskiviikkona on myös käyttöliittymäsuunnittelupalaveri, jossa käydään isommalla tiimillä läpi tarvittavia muokkauksia ja Annen tekemiä suunnitelmia. Palaverin päätteeksi suunnitellaan käyttöliittymäsuunnittelun seuraavat askeleet. Loppuviikon ohjelma jatkuu käyttöliittymämallien muutoksilla, ja markkinoinnin yleisillä toimenpiteillä: videoeditointi, kuvitukset, PowerPoint-esitykset ja materiaalit yrityksen tuleviin tapahtumiin ja kampanjoihin. Perjantaita piristää firman vapaamuotoinen yhteispalaveri, jossa käydään läpi mm. kuluneen viikon tapahtumia, kuulumisia ja ajankohtaisia aiheita. Loppupäivästä on muutaman tunnin jakso varattu mahdollisille rästiin jääneille tehtäville.
Fluentille on tärkeää, että työntekijät viihtyvät ja saavat itsenäisesti ja luovasti toteuttaa työtehtäviään. Graafikko on yritykselle tärkeä voimavara, joka pitää visuaalisen ilmeen laadukkaassa kunnossa muiden laajojen tehtävien ohessa.
Olen tosi tyytyväinen siihen, että tulin Fluentille töihin. Olen viihtynyt hyvin sekä löytänyt oman porukkani — saan tehdä merkityksellisiä asioita.
Pystyn omalla työlläni auttamaan firmaa eteenpäin, mikä on hyvin motivoivaa. Koen, että graafinen ilme vaikuttaa myös alitajuisella tasolla ihmisiin. Suurin palkinto omasta työstä on se, että siihen ollaan tyytyväisiä ja lopputulos toimii, Anne summaa.