BLOGI

Tehokasta latujen kunnostusta ja tyytyväisiä asiakkaita

Kunto-sovelluksen Liikuntapaikat-lisäpalvelu on suunniteltu yleisten liikunta- ja ulkoilupaikkojen hoitotilanteen seurantaan ja hallintaan. Palveluun kuuluva julkinen näkymä mahdollistaa ajantasaisen hoitotilanteen jakamisen hiihtolatujen, luistelukenttien ja moottorikelkkareittien käyttäjille.

 

Kysyimme Latu-palvelua käyttäviltä asiakkailtamme, miten he kokevat lisäpalvelun toimineen liikuntapaikkojen hoidossa ja miten heidän asiakkaansa ovat ottaneet vastaan kunnostuskarttojen julkisen näkymän.

Latu-palvelu on meille erinomainen työkalu latujen ylläpidon seurantaan. Saamme sieltä tietoa esimerkiksi ajetuista kilometreistä sekä latujen ylläpitoon käytetystä ajasta,

vastaa kommenttipyyntöömme Joensuun kaupungin liikuntasuunnittelija Sari Jormanainen.

Kuhmon vapaa-aikatoimenjohtaja Timo Heikkilä kertoo, että alun perin tarkoitus palvelun käyttöönotolle oli saada ajantasaista tietoa latujen käyttäjille ja työnjohdolle latujen hoitotilanteesta.

Alkuperäinen tarkoituksemme on toteutunut paremmin kuin osasimme odottaa. Järjestelmä on lisännyt kunnostuksen tehokkuutta ja asiakaspalaute on ollut pelkästään positiivista.

Suurin osa Liikuntapaikat-lisäpalvelun käyttäjistä tarjoaa kunnostusnäkymiä hiihtoladuista ja luistelukentistä, mutta innovatiivisimmat palvelun käyttäjät ovat laajentaneet hoitotilannenäkymään koskemaan myös nuotiopaikkoja tai moottorikelkkareittejä, joita esimerkiksi Kuusamon Latu-palvelussa on 150 km. Ensi talvena Joensuussa näytetään kartalta myös Pyhäselän retkiluistelureitit.

 

Ajantasainen tieto kiinnostaa käyttäjiä

Liikuntapaikkamestari Petri Himanen kokee, että Kouvolassa asiakkaat ovat löytäneet latuseurannan hyvin, ja järjestelmä palvelee tarkoitustaan. Samanlaisia viestejä kuuluu myös muualta Suomesta.

Hoitotilannetta seurataan tosi paljon. Varsinkin Rukalla turistit seuraavat tilannetta kuin ”piru raamattua”,

Yhdystekniikan suunnittelija Pasi Rääpysjärvi kommentoi tuntumaansa latuseurannan käyttöön Kuusamossa.

Näkymä on asiakkaiden mielestä selkeä ja siitä saa hyvän kuvan latuverkoston kunnosta,

Heikkilä kiittelee Latu-palvelun käytettävyyttä.

Kunnostustyöt näkyvät loppukäyttäjille kartalle piirtyvinä eri värisinä viivoina, joilla voidaan erotella kunnostuksen ajankohta ja laji. Viimeisimmät hoitotoimenpiteet näkyvät kartassa myös kellonaikoina.

Kuhmossa Heikkilä on huomannut, että hiihtäjät seuraavat tarkasti latukoneen liikkeitä kartalla erityisesti lumisateisen yön jälkeen ja osaavat lähteä hiihtämään välittömästi ladun kunnostuksen jälkeen.

Koska hiihtäjät käyttävät latuseurantaa hyvin aktiivisesti, on puhelimitse ja sähköpostitse tapahtuvat kyselyt latujen kunnostuksesta vähentyneet,

kommentoi Jormanainen Joensuusta.

Iloisinta on se, että ikäihmisetkin, joista osa vieroksuu digitaalisia välineitä, ovat oppineet käyttämään palvelua,

lisää Heikkilä.

 

Latutilanne näkyväksi myös mobiiliin

Latu-palvelun julkinen näkymä tulee tulevaisuudessa käytettäväksi erilaisilla päätelaitteilla. Toteutettavan responsiivisuuden ansiosta näkymä skaalautuu käytettäväksi myös pienempien mobiililaitteiden näytöille.

Liikuntapaikkojen kunnossapidon, kuten myös katujen ja teiden kunnossapidonkin alueella, avoin tiedonvälitys on koko ajan kysytympää ja arvostetumpaa. Tietoa voi ja halutaan katsella missä vain.

On ollut miellyttävää huomata Latu-palvelun ympärillä oleva aktiivisuus sekä nykyisten että myös mahdollisten uusien käyttäjien osalta. Latu -palveluun julkiseen näkymään toteutettava responsiivisuus on erinomainen parannus ja tieto liikuntapaikkaverkoston kunnosta on pian käyttäjillä taskussa,

kommentoi Fluentin Infra ratkaisupäällikkö Marko Miettinen.