Salmi Platformin kyselytutkimuksilla saadaan tietoa liikunta- ja matkailupaikkojen kehittämisen tueksi.
Fluent Progress ja kyselyalusta Salmi Platform ovat aloittaneet yhteistyön. Fluentin ohjelmistoihin kuuluu kartta- ja paikkatietopalvelu Fluent Outdoors, jonka käyttöön voi nyt yhdistää myös Salmi Platformin kyselytutkimuksia.
Kyselytutkimusten avulla kunta, kaupunki tai muu toimija saa arvokasta tietoa alueensa liikunta-, retkeily- ja matkailukohteiden käytöstä, kuten kohteiden käyttöasteesta, käyttötarkoituksesta, käyttäjäprofiileista ja käyttäjätyytyväisyydestä. Kerätyn tiedon avulla kunnat, kaupungit ja muut toimijat voivat kehittää alueen kohteita ja palveluita sekä esimerkiksi kohdistaa markkinointia ja myyntiä osuvammin. Tutkimuksia on mahdollista toteuttaa myös sellaisenaan, vaikkei Fluent Outdoors olisikaan tahon käytössä.
Kunnilla ja kaupungeilla on kova halu kehittää tarjontaa, mutta hallussa ei ole tietoa siitä, mitä pitäisi kehittää ja miten.
”Kunnilla ja kaupungeilla on kova halu kehittää alueensa tarjontaa, mutta hallussa ei välttämättä ole tietoa siitä, mitä pitäisi kehittää ja miten. Haluamme omalta osaltamme edistää asiakkaidemme tiedolla johtamista, mihin Salmi Platformin kyselytutkimus tarjoaa avaimet”, toteaa Fluentin kaupallinen johtaja Mikko Hassinen.
Kyselytutkimuksia voidaan toteuttaa myös säännöllisesti esimerkiksi kuukausitasolla, mikä mahdollistaa nopeamman palautesyklin ja kehittämisen.
Kyselytutkimuksen avulla voidaan mitata kohteiden vaikuttavuutta niin taloudellisesti, ympäristöllisesti kuin sosiaalisestikin.
”Jokaisella vierailulla ja käytöllä on merkitystä alueella, olipa kyse sitten vaikkapa retkeilyreitistön, uimarantojen tai hiihtolatujen käytöstä. Kyselytutkimuksen avulla voidaan mitata kohteiden vaikuttavuutta niin taloudellisesti, ympäristöllisesti kuin sosiaalisestikin”, sanoo Salmi Platformin toimitusjohtaja Wille Markkanen.
”Kehitystoimissa onkin tärkeää huomioida, että vaikkei jokin tietty kohde tuottaisi kunnalle rahaa, voivat sen sosiaaliset vaikutukset olla silti todella merkittävät”, Markkanen jatkaa.
Uutta yhteistyötä pilotoidaan parhaillaan Nivalan kaupungissa, jossa on käynnissä alueen luonto- ja liikuntakohteiden käyttöastetta mittaava tutkimus. Kysely on avoinna aina vuoden 2026 maaliskuun loppuun saakka.
”Kyselyn kautta on jo saatu tärkeää tietoa esimerkiksi Nivalan kohteiden sosiaalisista vaikutuksista. Jatkamme yhdessä Nivalan kanssa palvelun kehittämistä entistä toimivammaksi”, Mikko Hassinen kertoo.
Ota yhteyttä ja kysy lisää:
Mikko Hassinen
+358 50 374 8326